Kde iPad pomáhá
Poslední dobou zažívají na poli technologií boom tablety, zejména pak iPady, jejichž praktické vlastnosti oceňují nejen vášniví čtenáři, náruživé kuchařky, lékaři, ale například také speciální pedagogové a komunita lidí kolem dětí se speciálními potřebami. Toto zařízení je pro ně nejen po všech stránkách přístupné, ale poskytuje jim vzdělání, terapii a také zábavu.
Speciálními potřebami dětí je myšleno zejména jejich zdravotní znevýhodnění či postižení (tělesné, sluchové, autismus, vady řeči, downův syndrom a další), se kterým se narodily nebo které nabyly v průběhu života. V důsledku toho tyto děti potřebují odlišný přístup, a to nejen od svých učitelů. Ti při výuce užívají nejrůznějších pomůcek, a tablety jsou právě jednou z nich.
Čím jsou iPady lepší než běžné PC?
Jsou to zejména vlastnosti tabletů, jako je přenositelnost, přizpůsobivost nadstandardním požadavkům uživatele (zvětšení velikosti písma, předčítání vět nahlas atd.), nízká cena, způsob nákupu a rozmanitost aplikací.
Velkou předností je zřetelné propojení příčiny s důsledkem, kdy obrázek splývá s přímou funkčností: stačí se dotknout obrázku a něco se děje. Kulička se rozjíždí, balónky se nafouknou a kočka mňouká.
Pedagog, rodič či žák se již nemusí přizpůsobovat technické náročnosti a těžkopádnosti běžných počítačů, nemusí dlouho instalovat náročný a drahý software. Naopak iPad vychází vstříc svému uživateli a přizpůsobuje se mu na základě toho, co uživatel potřebuje.
Aplikace je jádrem iPadů
Aplikace vytváří obsah těchto zařízení. Do iPadu mohou rodiče či pedagogové pořídit aplikace různého zaměření, a to s ohledem na potřeby dítěte. Například aplikace zaměřené na:
- učení nových slov prostřednictvím asociací - k jednotlivým slovům jsou přiřazovány jejich zvuky a významy
- rozvoj čtení a vyslovování - skvělý nástroj pro předškoláky a děti se speciálními potřebami
- na podporu a trénink logického myšlení
- na alternativní a augmentativní komunikaci, v případech, kdy dítě nedokáže vyjádřit svá přání a potřeby, může své věty sestavit z obrázků, které jsou pak nahlas předčítány
- rozvoj grafomotoriky - obkreslování tvarů prstem
- relaxaci
Výčet aplikací bych mohla rozšiřovat dále, lidských potřeb je hodně, stejně tak oblastí, ve kterých děti mohou rozvíjet své dovednosti, vzdělávat se a užít si zábavu.
Všechno má své nevýhody
Nesporná výhoda velkého výběru aplikací má však i svá slabá místa.
Může uvádět ve zmatek rodiče a nezkušené pedagogy při výběru kvalitní a potřebné aplikace. Proto je dobré před zakoupením aplikace vyzkoušet si ji v její zkušební verzi (tzv. lite verze). Nelze nezmínit, že na tomto poli v českém prostředí sehrává nesmírně důležitou roli komunita lidí I-sen, která spojuje lidi používající iPad v souvislosti se speciálními potřebami dětí.
Poskytují školení, doporučení a návody k jednotlivým aplikacím. Je dobré si uvědomit, že iPad není přinosem sám o sobě, je to jen nástroj, který svůj účel v této oblasti dokáže naplnit pouze v případě, že je používán správným způsobem.
Neexistuje aplikace, která by mohla nahradit reálné zážitky. Ač se může dítě prostřednictvím iPadu naučit řadu důležitých věcí, nikdy tím nemohou být nahrazeny opravdové zkušenosti a prožitky z prostých věcí kolem nás.
Autor: Veronika Iblová