Jak (ne)mluvit s dětmi o koronaviru?
Zprávy o šířícím se koronaviru v posledních dnech a týdnech rozdělují společnost a nastolená opatření mají nezanedbatelný vliv na každého z nás. Cestování je ochromeno, školy zavřené, počty nakažených stoupají den za dnem. Přesto bychom si měli udržet nadhled, posuzovat celou situaci zdravým selským rozumem a neoddávat se katastrofickým scénářům.
V průběhu posledního týdne jarních prázdnin došlo na základě nařízení vlády k uzavření škol. Rodiče dětí, které si v těchto dnech měly užívat jarní prázdniny, jezdit po výletech a na hory, ve většině případů asi od svých plánů upustí. Rodiče všech žáků řeší nejen náhlou nutnost zůstat s dětmi doma, ale i postarat o hlídání či vymyslet, jak děti během tohoto nuceného volna zabavit. Jak vlastně děti obeznámit se situací a mluvit s nimi o koronaviru?
Důležitý je pro dítě pocit bezpečí, pomůže k tomu vaše rozvaha a klid
Mějte na paměti, že děti dokážou přečíst naše emoce a podle nich si budou naše informace vysvětlovat. Dítě je naším odrazem, proto je velmi důležité, aby z nás cítilo klid a bezpečí. Hlídejte si i svoji nonverbální komunikaci a nemluvte před dětmi o věcech mezi dospělými. Dítě vycítí víc, než si myslíme, a mnohému také porozumí.
Ptejte se dítěte, co o koronaviru ví a co by ještě vědět chtělo, dejte na důvěryhodné zdroje informací
Zeptejte se, co dětem o koronaviru říkali ve škole a jak se o něm baví s kamarády. Nechte si vysvětlit, kde a odkud získává informace. Na konkrétní dotazy se totiž lépe odpovídá a minimalizuje se riziko šíření poplašných zpráv, fám a paniky. Dejte dítěti prostor na jeho vlastní otázky. Nenechte se sami ovládat bulvárem nebo konspiračními weby. Weby MŠMT a Ministerstva zdravotnictví poskytují informace, které jsou ověřené, aktualizované a neměly by být zavádějící.
Vysvětlete dítěti, co je prevence a k čemu vedou současná mimořádná opatření
Zjistěte, jaké má dítě z dané situace pocity, z čeho má obavy a strach. Vysvětlete mu, že vše (zavření škol, omezení akcí, karanténa) je součást prevence. Je to z důvodu, aby lidé hromadně neonemocněli, aby byla nemoc pod kontrolou. Povězte dítěti, že se takto lidé společně brání. Ujistěte dítě, že není v ohrožení života.
Veďte své dítě k zodpovědnosti
Podle věku dítěte volte vhodná slova, zbytečně nedramatizujte, řekněte, že se jedná o nové onemocnění, na které se hledá lék a že už známe postupy, jak snížíme riziko nákazy. Zdůrazněte, že je důležité dodržovat hygienu, dobře a často si mýt ruce, nesahat si do úst a do nosu, používat antibakteriální gely. Je to základ, jak snížit riziko nákazy. Natrénujte si znovu s dítětem důsledné mytí rukou. Buďte sami dětem příkladem, jak se chovat zodpovědně.
Sestavte dětem program aktivit a nezapomínejte na školní přípravu
Ať už jste zůstali s dětmi doma, nebo je budou mít na starosti jiní, sestavte jim v tomto neplánovaném volnu podrobný plán činností a aktivit, které je zabaví a udrží je zaměstnané. Naplánování společného volného času pomůže i vám. Rozdělte si čas na hry, čas strávený venku, ale i na učení, které by dítě nemělo zanedbávat. Nechte dítě udržovat kontakt s kamarády, třeba po telefonu nebo mailem.
Vliv médií a přebytek dezinformací
Zhruba ve 12 letech dítě myslí stejně jako dospělí. Nemá však životní zkušenosti, takže svůj výklad musíte obohatit o konkrétní případy. Nejhorší, co rodiče můžou udělat, je strašit dítě. Hlavně babičky mívají tendence děti strašit, především když jsou samy bezradné a dítě nezvládají. Pozor také na značný vliv médií. Svět je ve stavu přebytku informací, které jsou převážně dezinformacemi. A média k tomu mnohonásobně přispívají. I New York Times např. napsal, že počet mrtvých následkem koronaviru stoupl o rekordní počet během jednoho dne. Jednalo se přitom o 200 lidí, kteří kvůli jistým infekčním nemocem umírají každou hodinu, aniž by se o tom za normálních okolností psalo. To všechno přispívá k šíření paniky. Podle neurologa M.J. Stránského je třeba si uvědomit, že koronavirus nás nevyhubí, že takové globální oteplování nebo nedostatek vody je pro nás pořád daleko větší hrozbou. Sami si proto snažme zachovat chladnou hlavu a nepřenášet naši případnou úzkost či dokonce paniku na děti.
Koronavirus - jsme v ohrožení?
Zdroj: Kidtown.cz ( Jana Vyhlídalová ve spolupráci s PhDr. Štěpánem Vymětalem, PhD, členem Stálého výboru pro psychologii krizí, katastrof a traumatu EFPA), dvojka.rozhlas.cz (M.J. Stránksý, Blízká setkání)
Foto: Pixabay.com
Autor: Veronika Tůmová