Čich a vnímání vůní
Čich je jedním z pěti smyslových vjemů člověka a jako jediný je napojen na limbické centrum v mozku, čímž dochází k tomu, že na nás různé vůně mohou mít různé účinky. Pomocí aromaterapie se tak můžeme např. zbavit únavy, stresu apod.
V limbickém centru mozku se pomocí čichu vytváří také pud sebezáchovy. Například když zaregistrujeme pach kouře nebo plynu, instinktivně hledáme cestu k útěku. Formuje se tu i tzv. čichová paměť, kdy nám určitá vůně náhle připomene vzpomínku z dětství, apod. Receptorem čichu jsou čichové buňky umístěné v nosní dutině.
Rozlišování vůní
Člověk rozlišuje asi 300 různých druhů vůní. Tato schopnost se však u mužů a u žen liší. Ženy jsou v této oblasti vnímavější a rozeznají i málo výrazné vůně, které muž nemusí být schopen zaregistrovat. Schopnost rozlišovat vůně se výrazně snižuje i u silných kuřáků.
Vůně má nemalou roli i při výběru partnera, stejně jako je tomu u zvířat, i my si nevědomky vybíráme a posuzujeme své partnery podle tělesného pachu. Co se týče oblíbenosti určitých vůní nebo např. volby parfému, u žen dochází během života k výrazným změnám. Ty souvisejí nejen s věkem, ale přicházejí především v těhotenství.
Význam a funkce čichu
Význam čichu je dnes možná trochu nedoceněn, pro naše prapředky byl však mimořádně důležitým, stejně jako zůstává pro zvířata žijící ve volné přírodě. Lze říci, že čich nám dodává informace o látkách vyskytujících se v našem okolí, zejména v bezprostřední blízkosti, a tudíž nás může varovat před nebezpečím dřív než např. zrak nebo sluch.
Čich je pro nás nejdůležitějším smyslem také v době krátce po narození. Pomocí čichu novorozenec poznává blízkost své matky, nachází zdroj potravy (kojení) a získává důležitý pocit bezpečí.
Přesycení a regenerace čichových receptorů
Nosní sliznice obsahuje více než deset milionů čichových buněk, v každé z nich je uloženo několik čichových receptorů, končících na povrchu sliznice. Po styku molekuly určité látky s čichovým receptorem dojde k vyslání informace do mezimozku a koncového mozku, kde tento impulz zaznamenáme jako vjem určité vůně.
Neustálým přísunem stejného typu molekul však dochází k přesycení čichových receptorů, kdy můžeme získat pocit, že už nevnímáme vůbec žádnou vůni. Přesycením receptorů již nové impulzy nevznikají a my opravdu přestáváme vnímat.
Není proto vhodné, např. při vybírání parfémů, dlouho a intenzivně čichat k příliš mnoho druhům. Naše čichové vnímání tím otupí. K regeneraci nejlépe poslouží čerstvý vzduch nebo např. přivonění k čerstvé zrnkové kávě.
Autor: Veronika Tůmová