Závislost na počítačových hrách
Hráči počítačových her jsou méně aktivní, hodně času tráví sedavým způsobem, což s sebou přináší zdravotní rizika spojená se vznikem nadváhy nebo obezity, a dále také onemocnění pohybového systému, kardiovaskulární nemoci a samozřejmě i poškození zraku.
Současná doba je typická mimo jiné rozmachem počítačů, notebooků, netbooků, tabletů, iPadů, iPhonů a dalších zařízení, která pořizujeme pro nás i pro naše ratolesti. Už zdaleka nestačí jeden počítač pro domácnost, je to tedy oblíbený a častý dárek k narozeninám nebo na Vánoce. Dále nesmíme zapomenout také na nejrůznější herní konzole jako playstation, onestation, xbox, overmax, lexibook a spoustu dalších, které jsou taktéž velice oblíbené a samozřejmě také velkou mírou podporují hráčskou vášeň.
Online hry na internetu
K velmi populárním druhům online her patří tzv. MMORPG – Massively multiplayer on-line role playing game (masivní multiplayerové online hry na hrdiny). Podle dostupných údajů existuje přes 16 miliónů předplacených účtů, které jsou využívány pro vstup do těchto her. A to stále mluvíme pouze o placených hrách. K neplaceným hrám se připojuje jistě ještě mnohem víc hráčů. Počítačové hry se těší velké oblibě hlavně u dětí a mladistvých, proto se tento problém týká především jich. A když už tu hovoříme o online hrách, víte, která online hra patří údajně k nejoblíbenějším? Dle statistik je to "World of Warcraft". Že vám to nic neříká? Buďte rádi a nezkoušejte se nechat vtáhnout do hráčské vášně.
Kde končí vášeň a začíná závislost na hře?
Závislostí označujeme chronickou poruchu, kdy se člověk touží proměnit, jinak myslet, lépe vnímat a maximálně prožívat hru. Vzniká nekontrolovatelné nutkání opakovat znovu a lépe svoji činnost bez ohledu na celkové následky. Člověk ztrácí kontrolu nad svým chováním a pociťuje nelibost a nespokojenost při přerušení hry. Svět online her otevírá virtuální realitu, která nabízí zdánlivou možnost vytvářet si jiný, většinou lepší svět, ve kterém jsme hrdinové právě my sami.
Zdravotní rizika závislosti na počítačových hrách
Hráč je také často unavený a podrážděný. Dochází i k poruchám paměti, protože hraní her vyžaduje krátkodobou paměť, a to na úkor paměti dlouhodobé.
Sociální rizika
Hráč stále více žije ve svém "virtuálním světě" a postupně se mu rozpadá ten skutečný. Žákům se zhoršuje prospěch ve škole, hráči se přestávají stýkat se svými reálnými přáteli, dochází ke zhoršování partnerských vztahů i vztahů v rodině, neplní svoje povinnosti ani se nevěnují předchozím zájmům.
Psychické změny
Změny se týkají zejména životního stylu. Závislí na hrách aplikují svoje zkušenosti z virtuálního světa do reality, která je ovšem zcela odlišná, a dochází tak ke střetům a konfliktům v okolí.
Foto: Sxc.hu
Autor: Jitka Suchánková