Systém převrácené třídy dorazil do Česka
Převrácená třída je překlad anglického pojmu “flipped classroom”. Někdy bývá nazývána jako invertovaná třída. Název vypovídá o novém způsobu výuky, který s sebou přináší. V některých zahraničních státech se již poměrně dobře uchytil, v Čechách se tento způsob výuky rozbíhá. Na konci března budou zahájeny tzv. dobrovolnické překladatelské maratony, kdy se budou překládat tisíce výukových videí z Khanovy akademie.
Khanovu akademii založil Salman Khan, který na tento způsob výuky přišel prostřednictvím osobní zkušenosti: protože byl daleko od svých neteří, které potřebovaly doučit matematiku, rozhodl se jim natočit a posléze nasdílet videa, kde bude daný matematický problém vysvětlovat. Neteře byly z takového způsobu doučování nadšené. Kdykoliv něčemu nerozuměly, mohly si video přetočit nazpátek nebo ho zastavit, když potřebovaly více času na spočítání příkladu, atp.
Podpora převrácených tříd od Billa Gatese
Khan se tedy rozhodl této aktivitě věnovat hlouběji a svým neteřím posílal další a další videa. Časem se ukázalo, že i jiní uživatelé si video s jeho výkladem pouští. Jeho aktivity si všiml i Bill Gates, který pouštěl jeho videa svým dětem a později začal jeho činnost podporovat. Přidali si i další podporovatelé, kteří byli nadšeni myšlenkou nového způsobu učení.
A Khanova akademie byla na světě. Z původní výuky matematiky se výuka rozšířila i do dalších desítek oborů. Již bylo natočeno přes 3 000 videí, která jsou volně dostupná. Součástí videí jsou, kromě vysvětlování dané problematiky, testy, které jsou skvělým nástrojem pro učitele, který ihned vidí, jak na tom jednotliví žáci jsou. V čem chybují a kde potřebují ještě posílit.
Co je to převrácenost třídy?
A včem tkví "převrácenost třídy"? Jednoduše v tom, že si žáci výklad k probírané látce mohou pustit kdekoliv, kdykoliv a na jak dlouho chtějí. Výklad neposlouchají ve třídách. Významným principem takového vzdělávání je individuální přístup, neboli možnost přizpůsobit si výuku vlastním potřebám, a dosáhnout tak svých maximálních možností. Taková videa si může v lepším případě natočit učitel sám a nebo může využít jiných zdrojů. A co se děje během výuky ve školách?
- učitel může pomáhat studentům, kteří něčemu neporozuměli (učitel si to již předem zjistil z výsledků testů)
- žáci si upevňují své znalosti pod přímým vedením učitele
- učitel může žákům zadávat úkoly k procvičování (místo domácích úkolů), atp.
Na tomto přístupu k výuce je kritizováno zejméno to, že se vlastně jedná o tradiční výuku, tedy o přenos informaci od učitele k žákovi, která se liší pouze formou. Dále pak, že nelze zaručit, že každý žák si bude ve svém volném čase výuku pouštět. Je proto nezbytné navázat úzkou spolupráci mezi učiteli, dětmi a rodiči.
Někteří zastánci "převrácené třídy" tvrdí, že je důležité navázat mezi učitelem a žákem důvěrný vztah, že právě tento typ výuky je postaven na osobním přístupu učitele k žákovi. Je proto nezbytné, aby si výklady natáčeli sami učitelé.
Autor: Veronika Iblová