Co by mělo umět dítě v batolecím věku?
Když se z vašeho miminka stává batole, je to období, kdy se spolu rozhodně nenudíte. Dítě se dostává do věku, který přináší téměř každodenní pokroky. Tím největším je určitě moment, kdy se dítě dostává z polohy vleže a pomalu začíná objevovat svět.
Je samozřejmé, že každé dítě je jiné. Maminky obvykle mezi sebou srovnávají dovednosti svých stejně starých dětí a někdy je může znepokojit, když zjistí větší odlišnosti v tom, co děti ve stejném věku zvládnou a co ne.
Obavy o správný vývoj dítěte jsou však obvykle zbytečné. Některé dítě se učí postupně a jeho vývoj se přímo ukázkově shoduje s tabulkami a s údaji v rodičovských příručkách, jiné se zdá být stále trochu pozadu a k velkým pokrokům pak dochází naráz a nečekaně.
Dovednosti dítěte od 18 měsíců do tří let
18 měsíců
Dítě už se častěji pohybuje batolivou chůzí než lezením a dokáže vylézt na nízkou stoličku, uchopuje a pouští předměty na zem, staví komín ze dvou kostek, může se snažit uchopit pastelku a čmárat, vkládá do pusinky lžičku, začíná se učit chodit na nočník.
Dva roky
Samo se rozeběhne a běhá bez upadnutí, snaží se kopnout do míče, pomalu přestává nosit plenky, chodí na nočník. Snaží se jíst lžičkou, pije z hrnečku, napodobuje způsob oblékání nebo obouvání.
Tvoří první slova nebo i kratší věty. Dokáže pojmenovat některé předměty, obrázky v knížce nebo části svého těla.
Dva a půl roku
Celkově dobře zvládne při pohybu udržet rovnováhu, sedět na bobku, skákat, vylézt na vysokou židli. Umí si otevřít dveře zavřené na kliku. Hází míč a umí jej kopnout do větší vzdálenosti. Zkoumá knoflíky a zipy na oblečení, snaží se je zapnout nebo rozepnout, natáhne si čepici.
Umí už samostatně jíst, i když se občas rádo nechá krmit. Bez problémů pije z hrnku nebo skleničky, chce ochutnávat od ostatních. Staví věž z kostek, nebo je řadí vedle sebe. Říká si svým jménem, začíná rozeznávat smysl slov “já a ty“.
Tři roky
V tomto věku může začít tzv. období vzdoru, dítě se vzteká a trucuje, zkouší trpělivost svého okolí.
Dobře chodí po schodech, má rádo hudbu a tancuje při ní, předvádí se, má radost z pohybu. Sebevědomě už staví kostky do vysokých komínů a složitějších tvarů, učí se rozeznávat barvy. Rádo zpívá nebo i vypráví, učí se první říkanky. Je pečlivější a pozornější při kreslení. Dává pozor, aby se při pití nepolilo.
Začíná začleňování se do kolektivu, učí se komunikovat a spolupracovat s dosud neznámým okolím, tj. zapojuje se do hry a učení s jinými dětmi.
Autor: Veronika Tůmová