Přečti mi pohádku
V dnešní době plné počítačů, televizí, mobilních telefonů a další elektroniky ubývá společných chvil s rodinou. Čtení se posouvá hodně dozadu, přitom pouto, které se vytváří mezi rodiči a dětmi při čtení, je nevymazatelné. Pokud chceme, aby z našich dětí vyrostli moudří lidé, je vhodné jim hodně číst.
Čtení děti učí a vychovává
Pohádky mají svůj vlastní svět. Některé jsou nadpřirozené a neskutečné, vystupují v nich víly, kouzelníci, čarodějnice, loupežníci, mluvící zvířátka, princezny a princové... Je také řada pohádek, kde nenajdeme nic mystického ani začarovaného, je v nich líný Honza, Popelka, hloupý král, zlá macecha nebo mazaný krejčí.
Pohádka pro děti slouží jako zásobárna znalostí o světě kolem nich. Děti se jejich prostřednictvím učí, jak to na světě chodí. O boji dobra se zlem. O tom, že dobro nakonec vždycky zvítězí, i když musí překonat spoustu překážek. V příbězích jsou ukryté typické mezilidské konflikty, chování lidí.
Pohádky pomáhají naše nejmenší vychovávat, protože v nich jsou různá morální ponaučení. Někteří lidé mají pocit, že vzhledem k tomu, že pohádky vždycky skončí dobře, se z nich dítě nenaučí, jak to chodí v reálném životě. To je však velký omyl.
V příbězích hrdina musí překonat různá protivenství, musí prokázat statečnost, píli, poctivost, trpělivost a také čistou lásku a pak dojde kýženého cíle. Tím se děti učí překonávat různé překážky, něco dokázat a zvládnout, vydržet a být dobrým.
Významným přínosem čtení dětem je již zmiňované upevňování pouta mezi rodiči a dětmi.
Kdy začít číst
Již ročním dětem se dají číst jednoduché a krátké pohádky. Je dobré si s dětmi nejprve knížky prohlížet, ukazovat si v nich obrázky, číst říkadla a poté teprve začít s pohádkami. Nejlépe o nějaké oblíbené postavičce, třeba příběhy o Krtečkovi. Krátké říkanky jsou dětem srozumitelné a děj činí jednodušším.
Předškolákovi pořídíme už nějaké klasické pohádky a školáci ocení příběhy s delším dějem. Pokud dítě pohádka nebaví, nebudeme je nutit k poslouchání. Prohlížet si knížku je dobré, když má dítě dobré rozpoložení, ale také když se chce rodičům. Není nezbytné číst dítěti jenom večer. Když si rodiče najdou čas v jinou denní dobu, navíc tehdy, kdy se dítě lépe soustředí než před usnutím, je to ideální.
Čtení je radost, mělo by přinášet potěšení a k tomu přispívá vlastní výběr knížky. Rodiče by se měli postarat, aby měly děti v knihovničce různé tituly na výběr a nechat je, ať si samy vyberou, kterou knížku chtějí zrovna číst.
Pokud se nevyznáme v nabídce dětských knížek, je dobré nechat si poradit od jiných rodičů, které již mají více zkušeností. Není dobré knížku vybírat jenom podle ilustrací, protože jsou kolikrát krásně nakreslené, ale kniha je nekvalitní obsahem. Samozřejmě můžeme narazit i na opačný problém, kdy je kvalitní čtení doprovozeno nevkusnými, kýčovitými obrázky.
Pokud chceme, aby děti měly rády nejen pohádky, ale knížky vůbec, je dobré jim číst každý den. Knížky by měly být pro děti lehce dostupné. Ke každým narozeninám či svátku by mělo dítě dostat alespoň jednu knihu.
Autor: Milena Mocková