Jaké hračky jsou vhodné pro naše děti
Hračky děti k životu potřebují. Ti, kteří si myslí, že dítě si může hrát s čímkoliv, jsou na omylu. Pravdu ale nemají ani ti, kteří zahlcují dětské pokojíčky nejnovějšími modely panenek či autíček. Vybrat opravdu dobrou hračku není dnes, v době bombardující reklamy a přeplněných obchodů, vůbec jednoduché.
Hračka má působit na rozvoj všech složek dětské osobnosti. Má podněcovat pohybový, smyslový, rozumový a citový vývoj dítěte. Má probouzet a rozvíjet dětskou fantazii. Aby hračka mohla toto všechno splňovat, musí být vybírána vždy s ohledem na "vývojový věk" dítěte. To znamená, že v jednotlivých etapách vývoje dítěte musí mít hračka své specifické rysy. Dětská hra se vyvíjí v závislosti na vyspívání a výchově dítěte a od toho se odvíjejí i požadavky kladené na jednotlivé hračky.
Co má hračka rozvíjet
- motoriku – hračka má dítě lákat k pohybu, k jeho jistotě a eleganci
- smyslové vnímání – hračka stimuluje rozvoj sluchu, zraku a hmatu
- podporuje soustředění, cit pro barvu a tvar
- poznání – hračka simuluje nedostupnou skutečnost
- myšlení a řeč – hračka vybízí ke komunikaci, rozvíjí fantazii i myšlení
- city – hračka má vyvolávat libost barvou, zvukem, tvarem, materiálem, variabilností
- vůli – dítě si svou hračku vyžaduje a brání
- sociální vztahy – hračka motivuje a vybízí ke spolupráci
- povahové rysy – hračka podporuje soustředění, stanovuje určitý řád či pravidla
Jaká má hračka být
- výchovně hodnotná – podněcování k pozitivní činnosti
- přiměřená vývojové úrovni – nemusí být v souladu s věkem dítěte
- jednoduchá – podpora fantazie
- technicky bezvadná – „měla by něco vydržet„
- hygienicky nezávadná – omyvatelná či pratelná
- variabilní – možnost několika herních činností
- bezpečná – bez ostrých hran, vyrobena z materiálu přátelského dětem
- vkusná – ovlivňuje estetické cítění
Vhodnost hračky pro konkrétní věk
První měsíc života dítěte je ve znamení velkých změn. Dítě se přizpůsobuje podmínkám nového prostředí. V tomto období je pro dítě nejdůležitější osobní kontakt. Hračky, které se objevují v tomto období, jsou často přinášeny všemi našimi blízkými a nejsou většinou vybírány pro toto období ale "na potom". V tomto období splňují hračky spíše funkci dekorační.
Děti do 6 měsíců
hračky, které se pohybují, vydávají zvuky a mají jasné barvy, závěsné hračky, hračky, které se dají cucat, mačkat, kousat
Děti od 6 do 12 měsíců
pohyblivé hračky, míčky, chrastítka, do kterých se dá bouchat, knížky z odolného materiálu s jednoduchými obrázky, plyšová zvířátka, jakékoliv hračky do vody i na pískoviště, látkové kostky
Děti od 1 roku do 18 měsíců
hudební hračky, pastelky na čmárání, jednoduchá autíčka, skládanky ze dřeva, skládací a vkládací hračky, tahací hračky
Děti od roku a půl do dvou let
třídící hračky - podle tvarů, barev…, bouchací, "zatloukací" hračky, hračky s kolečky, oblékací a koupací panenky, jednoduché hudební nástroje
Děti od dvou do čtyř let
barvy, voskovky, dětské nůžky a barevné papíry, koleje, vláčky, různé stavebnice, nářadí, předměty denní potřeby - nádobíčko, smetáčky, žehlička, převlékací kostýmy - doktorka, průvodčí
Děti od čtyř do pěti let
sportovní náčiní, jednoduché společenské hry pro víc dětí, mini obchod, domeček pro panenky, magnetické tabule, dokonalejší autíčka, autodráhy, dalekohled, knížky se složitějším obsahem
Dti od pěti do sedmi let
hračky podporující zájem o čtení, psaní, počítání, oblékací panenky, jednoduché stroje a přístroje - pletací stroj, pokladny, kalkulačky, jednoduchý fotoaparát, společenské hry, vláčky, encyklopedie, hudební nástroje
Na co však při nákupu nesmíme nikdy zapomenout – hračka vás, rodiče, nikdy nenahradí! Rodič svou přítomností hodnotu zábavy nesčetněkrát zvyšuje, a to nejen jako přímý a aktivní účastník, ale také jako divák. Divák není pouze strážcem a ochráncem. Je i svědkem, který umí projevit obdiv. Je společníkem, se kterým se dítě dělí o největší zážitky svých her.
Jaké hračky kupujete svým dětem a jaké mají vaše děti nejradši?
Autor: Lucie Regenermelová