Komunikace s neslyšícími
Většina z nás pociťuje při kontaktu se zdravotně postiženými lidmi určitou nejistotu. Postižení sluchu silně ovlivňuje právě oblast komunikace.
Přesto bychom se měli pokusit zábrany překonat a co možná vyjít postiženému člověku vstříc, zvláště pokud se s ním setkáváme v situaci, kdy je na nás nějakým způsobem závislý. Typickým příkladem je komunikace mezi sluchově postiženým a zdravotnickým personálem. Pomoci překonat nejistotu by mohlo následující desatero.
Existují různé úrovně postižení a je podstatné, jestli pacient neslyší od narození, nebo o sluch přišel v průběhu života. Někteří neslyšící velmi dobře odezírají i mluví, jde většinou o jedince, kteří ohluchli v pozdějším věku.
Desatero komunikace s neslyšícím
• Navažte oční kontakt
Dříve, než s osobou se sluchovým postižením začnete mluvit, je třeba se přesvědčit, že o vás ví. Navažte proto vždy kontakt například poklepáním na rameno.
• Zeptejte se, jak chce komunikovat
Přesněji zeptejte se, zda chce váš neslyšící protějšek mluvit, odezírat, psát nebo používat znakový jazyk. Otázku můžete i napsat. Pokud budete s konkrétním neslyšícím jednat častěji, poznamenejte si jeho komunikační preferenci.
• Ať je vám vidět na ústa
Tím, že vám neslyšící protějšek uvidí na ústa, umožníte mu odezírat. Neotáčejte se tedy stranou nebo zády, dívejte se stále na neslyšícího. Nestůjte zády ke zdroji světla. Najděte si pozici, kdy vy budete stát ke zdroji světla čelem nebo bokem a neslyšící zády nebo bokem.
Nezakrývejte si ústa rukou, nepodpírejte si bradu, nežvýkejte.
• Mluvte přirozeně
Nehovořte příliš rychle, nekřičte, neslabikujte. Nepomáhá ani zdůrazněná artikulace, naopak ztěžuje odezírání.
• Řekněte, o co vám jde
Člověku se sluchovým postižením předem vysvětlete, jakou spolupráci od něj budete potřebovat.
• Používejte známá slova
Vyhněte se cizím a složitým výrazům, používejte jednoduché věty. Neslyšící nejsou s českým jazykem v tak častém kontaktu jako slyšící, je tedy pro ně obtížnější. Nepochopí ironii.
• Ujistěte se, že vám rozumí
Poproste neslyšícího partnera, aby vám sdělil, co vyrozuměl. Neptejte se: „Rozuměl jste mi?" Ptejte se: „Co jste mi rozuměl?"
Pokud se komunikace nedaří, nebo potřebujete získat přesný údaj, nebojte se použít papír a tužku. I v písemné komunikaci však volte jednoduchý jazyk a pamatujte na zpětnou vazbu.
• Mluvte přímo na neslyšícího
Neslyšící bývají často zraňováni tím, že lidé nemluví s nimi, ale o nich. Proto se v komunikaci obracejte na neslyšícího, nikoli na jeho doprovod nebo tlumočníka, pokud je přítomen. Pokud se komunikace odehrává ve skupině, sdělte neslyšícímu alespoň téma hovoru, aby se necítil vyčleněn.
• Přizpůsobte se
Komunikační preference každého neslyšícího mohou být různé, vycházejte proto z konkrétní situace a z potřeb daného člověka. Nepodléhejte svým předsudkům a očekáváním. Když něčemu nerozumíte, zeptejte se.
• Chraňte osobní důstojnost neslyšícího
Při neúspěšné komunikaci vezměte v úvahu, že se jedná o důsledek postižení. Vyvarujte se netrpělivosti a neomezujte zbytečně komunikaci. Raději se snažte nalézt cesty, jak si porozumět lépe.
Jaké zkušenosti máte vy?
Autor: Zuzana Šilhavá