Jízda na kole baví Čechy nejvíce.
Jízda na kole je u nás vůbec nejoblíbenějším sportem. Denně na kola usedá více jak 1,5 miliónu lidí v ČR.
Jízda na kole je oblíbená pro svou rozmanitost, která nabízí zálibu v cyklistice samotné, turistické cyklistice, rekreační cyklistice nebo jen pouhou možnost poměrně rychlého dopravního prostředku.
Při našich klimatických podmínkách je tento druh sportu provozován převážně od dubna až do konce října.
Jízda na kole je dovednost tak jednoduchá, že pokud se ji člověk jednou v životě naučí, umí tento stroj ovládat prakticky až do konce svého života.
Proč je jízda na kole tak oblíbená?
- Samotné kolo je velmi jednoduchý stroj - pohybu je docíleno díky KOLŮM, ŘETĚZU, ŠLAPKÁM a SÍLE LIDSKÝCH SVALŮ.
- Má blahodárný vliv na zdraví - posiluje svalstvo, zlepšuje krevní oběh, má pozitivní přínos pro dýchací systém.
- Pozitivně ovlivňuje duševní činnost - aktivní relaxace přispívá k obnovení duševních sil, dovede odpoutat pozornost od problémů či starostí.
- Umožní nám poznat nová místa a kraje - při cestě automobilem si mnohdy ani nepovšimneme krásy okolí.
- Má variabilní trasy - lze jet po silnici, lesem či polní cestou - v ČR jsou pro cyklistiku velmi dobré podmínky, kde jsou značeny trasy a stezky (velmi oblíbené destinace jsou zvlášť Jizerské hory a Šumava).
- Cyklistika může být sportem společenským - např. s partnerem, rodinou, kamarádem, kdy se upevňují mezilidské vztahy, ale zrovna tak i sportem sólovým, který přináší odpočinek od okolního všedního světa.
- Jízdní kolo je dostupné a snadno opravitelné.
- Jízdní kolo neznečišťuje ovzduší a nedělá hluk.
- Turistická cyklistika je mnohem rychlejší než pěší turistika.
Nevýhody jízdy na kole:
-
Když je špatné počasí, provozovat tento sport není moc příjemné
- Jízda v noci, ve tmě - nutno předcházet nehodám a užít viditelné osvětlení vpředu i vzadu
Typy jízdních kol
Silniční kolo
- nejstarší a nejklasičtější typ jízdního kola
- nejlehčí a nejrychlejší
- je určeno pro hladké asfaltové tratě (na nerovnosti hůře jede)
- má úzké ráfky a tenké gumy z důvodu minimálního valivého odporu
- pro podporu aerodynamiky má řidítka s berany
Horské kolo
- jedná se o nejčastěji používaný typ kola
- vydrží hodně a projede veškeré trasy
- má silné ráfky a pláště s hrubým vzorem na zajištění dobré stability
- má širší řídítka
- velké rozpětí převodů umožňuje snadné vyjetí i obtížného terénu
- pro pohodlí při jízdě v terénu je výborná odpružená přední vidlice
Trekingové kolo
- tvoří stupeň mezi silničním a horským kolem
- má užší gumy (ale ne jako galusky) na snížení valivého odporu
- převody má stejné jako horské kolo
- ve sportovní variantě je označováno jako CROSSOVÉ
- ve variantě s blatníky, světly a nosiči jako CITY - BIKE
- na silnici je rychlejší než horské kolo, ale v terénu ztrácí stabilitu a jeho hladší gumy prokluzují
Bikrosové kolo
- určeno pro terénní závody
Freestylové kolo
- určeno na skoky a akrobacii
Bezpečnost jízdy na kole
Pro bezpečnou jízdu na kole je třeba dodržovat určitá pravidla:
- pitný režim
- pravidla silničního provozu
- chovat se ukázněně
- používat ochranné přilby!
- nepřepínat svaly a volit trasy dle svých vlastních sil
- volit trasy s menším automobilovým provozem
Jaký máte názor na cyklistiku vy? Jste jejím příznivcem, nebo odpůrcem a proč?
Autor: Alena Mrákotová