Jazykové schopnosti batolat mohou ovlivnit ovládání emocí
Ne všechny děti umí zvládnout stresující situace bez výbuchů zlosti. Co však může za jejich “výbuchem” stát a lze tomu předcházet? Určitým návodem, jak předejít těmto nepříjemným situacím, vám může být následující článek, který popisuje výzkum, jehož ústředním tématem byla právě dětská zlost. Tu výzkumníci dali do souvislostí s jazykovými schopnostmi batolat.
Z výzkumu, který byl publikován ke konci roku 2012 v odborném časopise Child Development, vyplývá, že schopnost batolat užívat slova a mluvit ovlivňuje jejich schopnost ovládat emoce v pozdějším věku.
Stručně řečeno jsou zjištění vědců následující: batole, které má lepší vyjadřovací schopnosti ve dvou letech, se ve svých čtyřech letech neprojevuje vztekle při frustrujících situacích, jako batole, které mělo ve dvou letech méně rozvinuté jazykové schopnosti.
Jak k takovému zjištění vědci dospěli? Po dobu téměř tří a půl let sledovali 120 dětí. Na začátku výzkumu bylo všem 18 měsíců.
Výzkumníci každých šest měsíců testovali jazykové schopnosti dětí, jejich vyjadřování během běžné komunikace s rodiči a dále také schopnost vyrovnávat se s nepříjemnými úkony, které musí dělat.
Příkladem jednoho z takových frustrujících úkonů bylo počkat s rozbalováním krásně zabaleného dárku po dobu několika minut, do té chvíle, než maminka dokončí svou práci.
Výzkumníky zajímala reakce dětí. A zjistili, že určité aspekty jazyka dětem pomáhají vyrovnat se s frustrujícími situacemi. Děti, které mají rozvinutější jazykové dovednosti:
- mohou použít slova, které nahradí neverbální projevy zlosti, aby vyjádřily a vyřešily svou potřebu (např. se mohou zeptat maminky, kdy už bude konec čekání, atp.)
- schopnost mluvit je odvrací od zlosti a umožňuje jim zaměřit svou pozornost na něco jiného než na to, co právě teď nemohou mít, jsou schopny zabavit se samy (např. děti kolem věku 4 let si povídají či počítají, aby přečkaly dobu, než budou moci rozbalit dárek)
- děti, které mají dobré vyjadřovací schopnosti, jsou schopny přemýšlet o pravidlech (např., že jim maminka řekla, ať počkají)
Z výzkumu je patrná propojenost mezi řečovým a emocionálním vývojem. Autoři výzkumu věří, že je velmi pravděpodobná důležitost jazyka při emocionáním vývoji dítěte. Možná by jejich zjištění mohla přispět k implementaci nových učících technik, které povedou ke zdravému emocionálnímu vývoji dítěte a potenciálně se tak zabrání problémům v chování mezi mládeží.
Stejně tak výzkum přináší důležitou informaci pro rodiče dětí; "Když děláte s dětmi věci na podporu jejich jazykových dovedností, rozšiřování slovní zásoby, stejně tak podporujete jejich zdravý citový vývoj," říká autorka výzkumu Caroline Roben.
Autor: Veronika Iblová