Žena, která míchá krémy pro 16 zemí světa
Její firma Ryor oslaví v letošním roce již 20 let od svého založení. Eva Štěpánková, první dáma české kosmetiky často přirovnávaná k Estée Lauder, byla, je a vždy bude o krok napřed. Dbá na to, aby její přípravky odpovídaly požadavkům a potřebám i té nejnáročnější spotřebitelky. A že jich je, vždyť přípravky značky Ryor vyváží do 16 zemí světa.
Ona sama ale zůstává skromná. Rodiče jí odmalička vštěpovali jediné, že se musí postarat sama o sebe. Dnes zaměstnává 60 lidí, její firma má pětiprocentní podíl na našem trhu, otevřela několik značkových prodejen, provozuje vlastní kosmetický salon, ve kterém nabízí bezplatné kosmetické poradny. Jednu z nich najdete na www.mujryor.cz
Stejně jako zakladatelka známé kosmetické firmy i paní Eva začínala doma. Ve svém pražském domě začala hned po revoluci vyrábět první přípravky určené výhradně pro kosmetické salony. Profesionální kosmetičky, v té době stále žádanější, jednoduše neměly s čím pracovat. Úspěch se dostavil rychle. Šetrné výrobní postupy, špičková kvalita za rozumnou cenu, to jsou hlavní benefity kosmetiky Ryor. Není divu, že se tato nová, ryze česká kosmetika, brzo objevila i na pultech obchodů.
Ke kosmetice ji přivedla první láska
Osudovým krokem směrem do kosmetického průmyslu byla láska. „K chemii mě přivedla láska ke klukovi, který byl fanda do chemie, tak jsem ji objevila i já. Moje maminka říkala, že bylo štěstí, že jsem si nenamluvila ševce,“ směje se Eva Štěpánková. I když její láska brzy skončila, chemie jí zůstala a ona ji šla studovat na vysokou školu. Později dostala místo v Ústavu kosmetiky, kde pracovala sedmnáct let jako vedoucí výroby.
Každý začátek je těžký
Dnes, kdy má firma roční obrat kolem sto milionů, se zdá být téměř nemožné, že Eva Štěpánková začala podnikat sama, bez pomoci rodiny, navíc s malou dcerou a minimem finančních prostředků. Vybavení výroby bylo skromné a připomínalo spíše obyčejnou kuchyň. Všechny peníze, které měla, investovala do svého podnikání. Ale každý, kdo rozjížděl jakékoliv podnikání, si dovede představit, kolik dřiny, starostí a dennodenního odříkání musíte přijmout, a jak dlouho to trvá, než se dostaví úspěch. Jak sama říká, z podnikání strach neměla.
„Sice chyběly finance, takže jsem do toho musela jít odvážně, s tvrdým pracovním nasazením a vědomím, že buďto to půjde, nebo ne. Nejhorší je, že vlastně nevíte, co vás čeká a jaká jsou pravidla. Prostě taková, jaká si určíte. Zaměstnance jsem přibírala postupně, jak jsme se vyvíjeli, jak rostla výroba a odbyt." Ten nejkrásnější pocit se dostavil v roce 1997, kdy se firma konečně přestěhovala do vlastního velkého výrobního areálu v Kyšicích u Prahy.
Jak se rodí kosmetický přípravek a o tajemství
„Než se hotový přípravek dostane k zákazníkovi může někdy trvat dva až tři roky. Čeká ho totiž dlouhá cesta přes vývojové laboratoře, samotnou výrobu, vyzkoušení adjustace a skladování, Státní zdravotní ústav a odtud teprve vede cesta do obchodů ke konečnému zákazníkovi, kde začíná jeho samostatný život a marketing určuje jeho další možnosti. Během celého výrobního procesu je velice přísně dbáno na hygienu, prostory jsou rozdělené do různobarevných bezpečnostních zón podle stupně náročnosti. Firma má i vlastní úpravnu vody, protože kvalita vody hraje ve výrobě zásadní úlohu. Přípravky se míchají podle zakódovaných předpisů, tzv. reglementů, které tvoří obchodní tajemství značky Ryor, a mají k nim přístup pouze oprávnění zaměstnanci.
Bezpečnost přípravků na prvním místě
Nejvíce času zabere samotná příprava vzorků a složité testování. Zkouší se stabilita produktu a také vhodný obal. Tento proces trvá několik měsíců. „Například bio přípravky musí být v obalech se speciálními dávkovači, neboť bio kosmetika neobsahuje konzervační látky, a nesmí proto přijít do kontaktu s lidskou rukou,“ vysvětluje Eva Štěpánková. Po dermatologických testech prochází každý přípravek ještě závěrečným vyhodnocením bezpečnosti přípravku.
Narozeniny firmy Ryor
Tento rok firma Ryor slaví dvacet let své existence. „Slavit se určitě bude, ale hlavně se bude hodně pracovat. Tradičně budou probíhat Dny otevřených dveří (17. a 18. června), zákaznicím už nyní můžeme slíbit, že pro ně v laboratořích chystáme velké překvapení. A nakonec to největší, přebalili jsme 5 řad do krásných nových obalů s novým designem," láká Eva Štěpánková.
Autor: Zdravě.cz