Počítačové hry mohou škodit i pomáhat
Máte pocit, že vaše děti tráví příliš času u počítače? Pokud nejsou v zajetí krvavých stříleček, není třeba panikařit. Mnohé počítačové hry dětem pomáhají rozvíjet fantazii a nejrůznější dovednosti. Zásadní je jejich výběr a ten je hlavně na nás, na rodičích.
Problematika dětí a počítačových her je často prezentována pouze v negativním kontextu. Celou věc je potřeba vnímat v širších souvislostech. Učitelé i rodiče musejí mít plně pod kontrolou, s jakými programy, vyhledávači a aplikacemi děti pracují.
Za naprosto trestuhodné ze strany rodičů je, nechat děti hrát různé brutální bojové hry a navazovat anonymní přátelství na síti. Velmi důležitá je také osvěta v oblasti šíření citlivých údajů o vlastní osobě na sociálních sítích. Vždy musí být kladen důraz na nenahraditelnost osobních setkání a kontaktů.
Pokud jsou děti z rodiny a ze školy řádně poučeny o výhodách a nebezpečí PC her a internetu vůbec, pak může být počítač mocným nástrojem při rozvoji talentu a vzdělávání.
Jedním z nejhorších důsledků počítačových her bývá uváděno postupné oddělování hráče od zbytku rodiny a ztráta reálných komunikačních schopností.
Počítačové hry však nabízejí i spoustu pozitivního. Ve vybraných hrách si může dítě rozvíjet paměť, pozornost i další důležité psychické funkce. Trénink paměti pomocí počítačových her pomáhá zlepšovat funkce důležité pro zvládání školních dovedností.
Výhodou herních konzolí připojených k televizní obrazovce je jejich sociální orientace. Her se může účastnit celá rodina nebo parta kamarádů. Dítě tedy nemusí být uzavřeno samo ve virtuálním světě a může rozvíjet také funkce sociální a komunikační. Velkou výhodou je nová možnost snímání pohybů. Hry mohou být ovládány celým tělem, a dítě může rozvíjet jemnou i hrubou motoriku.
Co by měli rodiče pohlídat
- počítač by mělo dítě od nejútlejšího věku brát jako běžnou součást života
- rodiče musejí mít přehled a kontrolu nad obsahem a způsobem využití počítače
- rodiče musejí pohlídat výběr počítačových her. Ty by měly být přiměřené k věku a především didaktického, ne módního charakteru
- rodiče musí pohlídat dobu, kterou dítě u počítače denně stráví. Do tří let věku by to mělo být pouze ojediněle, ve 4 až 5 letech maximálně 20 minut denně, děti šesti až sedmileté půl hodiny denně. Činnost dětí na počítači od 8 let je již ovlivněna školními aktivitami a zájmy. V tomto případě by ale doba u počítače neměla převažovat nad ostatními zájmy a aktivitami.
- čas strávený u počítače je nutné střídat s pobytem venku, čtením knih a jiným typem zábavy, jako jsou výlety, procházky, divadlo
Tráví vaše děti hodně času u počítače? Co s tím děláte, aby to byla co nejkratší doba a jaké hry jim dovolujete?
Autor: Milena Mocková