Světový den autismu
Zítřejší den, 2. duben, byl v roce 2007 ustanoven jako Světový den zvýšení povědomí o autismu. Součástí tohoto dne je mezinárodní kampaň Light it up Blue. Různé firmy a společnosti v předvečer Světového dne autismu osvětlují své budovy modrým světlem, a zapojují se tak do osvětové kampaně.
Autismus je celoživotní neurovývojové postižení. Problém autistických dětí je v tom, že nedokážou správně pochopit a vyhodnotit, co vidí, slyší a cítí. Autismus je jedna z nejvážnějších poruch dětského mentálního vývoje.
Neznalost autistické poruchy představuje pro autisty a jejich rodiny velký problém v běžném životě. Spousta lidí nedokáže rozlišit mezi autistickým a nevychovaným či zlobivým dítětem, z toho důvodu pak k dětem, které potřebují podporu a pochopení, přistupují naprosto nevhodně.
Symbolem autismu je motiv puzzle, které má čtyři barvy: tmavomodrou, světlemodrou, žlutou a červenou. Americká organizace Autism speaks používá jako logo modrý dílek puzzle, od toho se odvíjí celá "modrá kampaň", jejímž cílem je zvýšit informovanost o této záhadné poruše, která bohužel není ojedinělá. V České republice žije přibližně 50 tisíc lidí s autismem.
Pražská Asociace pomáhající lidem s autismem, jejímž patronem je zpěvák Marek Ztracený, se připojuje k celosvětové kampani. Mimo jiné pořádá 2. dubna od 10 do 13 hodin charitativní zumbu v Paláci Charitas na pražském Karlově náměstí. Účastníci akce, jejíž výtěžek poputuje na pomoc autistickým lidem, zatančí v modrých tričkách. V modrých trikách dnes také přijdou do práce zaměstnanci některých firem, které chtějí zvýšit povědomí o této poruše.
Brněnská asociace APLA-JM, která pomáhá autistickým lidem zapojit se do běžného života, pořádá také několik akcí. Dnes od 19 hodin večer se uskuteční Modrý průvod Brnem. Celý duben bude probíhat kampaň Rozsviť to do modra. Zapojit se může kdokoliv - oblečte se do modrého, rozsviťte svůj byt, dům či kancelář modrými žárovkami nebo stínidly, vyfoťte se s kamarády či kolegy v modrém a fotky pošlete na adresu: oas@apla-jm.cz. Fotky budou zveřejněny na Facebooku nebo na oficiálních stránkách kampaně.
Autor: Dominika Škamlová